Monday, March 29, 2010

Need Help? Call Nanny 911


Salam u olls..

Aku telah menangis semasa menonton Nanny 911 di NTV7 semalam, Monday @ 8.30pm. Yes, aku memang drama queen. Waaa!! Janganlah gelak. Sedey tau! Sob..sob ..tissue please..

Citer ni berkisarkan tentang Nanny yang dipertanggungjawabkan untuk menyelesaikan segala masalah keluarga dalam perihal menangani khususnya kerenah anaka-anak.

Kepada parents sekalian yang tak pernah menonton citer ni, aku suggestkan citer ni untuk korang tengok. Bukan setakat tengok, tapi ada banyak benda yang korang boleh belajar dlm cara didikan anak yang sempurna. Dari segi komunikasi, tanggungjawab sebagai ibu bapa, dan sebagainya. Of course la bab agama mereka takde, but on the positive side of it, kita bole applykan on day to day routine as a parents.

Yg kisah last week aku nak recap pasal hal couple yang tak sefahaman dari segi tanggungjawab. So bila anak2 terabai semua masalahnya bertitik tolak dari ibu bapa yang tak nak bekerjasama, tak nak bertolak ansur. End up anak2 yang jadi mangsa keadaan. Tu yang bile si ibu dah penat dia akan terpekik pekik kat anak, lepaskan geram pada anak. Mana taknye, si ibu la kena membasuh baju, sediakan makanan, mengemas etc. Si bapaknye pulak sibuk duduk mengasah pisau, baca paper, tengok tv, tido..boleh? So, Si Nanny ni terpaksa campur tangan dan suggest si suami take over kerja si isteri just for a day. And u know what? Si suami ni punya la kekok buat kerja rumah, tension dgn anak2 panjat sana, panjat sini, conteng sana conteng sini. ARGGHHHH!!!

So the point is si suami kenalah bagi kerjasama dalam bab menjaga rumahtangga ni. Tolong la kemas sikit rumah yang macam tongkang pecah, tolong basuh baju, pendek kata tolong la sikit si isteri tu buat kerja rumah.
Yang kisah semalam pulak pasal anak2 yang nakal dan tak dengar kata sebab si bapa dan si ibu kurang mahir bab komunikasi. Yg mereka tahu cuma menjerit, menengking. Bile si Nanny interfere, suggest si ibu guna reverse pshchology, cakap lembut lembut..mintak maaf dengan anak, dan berjanji yang mereka takkan gaduh gaduh lagi (sambil peluk dan cium anak)..(haa..masa nilah air mata aku merembes keluar) sedey tau...so, dah selesai satu lagi masalah.

Sebenarnya anak kita kalau dah selalu kena tengking, kena pukul..mereka dah jadi takut dengan kita. Akan hilang rasa hormat mereka pada kita. Jadi, gunakanlah saluran yang betul, masih belum terlambat nak mendidik anak dan nasihat ni ditujukan untuk aku juga.

Bye all..

No comments:

Post a Comment