Sunday, March 28, 2010

How Far Would You Go?

Aku terpanggil untuk mengupdate blog yang dah sekian lama menyepi ni. First of all takziah aku ucapkan pada kawan aku Nurul Wahida Zainol Abidin yang telah kehilangan adik tersayang Nursalwa pada awal March (sorry, I couldn’t recall the date) kerana menghidap penyakit leukemia.

Untuk pengetahuan, Nurul was my colleague in Muhibbah back then, she resigned and joined a new company in Kota Damansara. Well, people come and people go. Cuma dlm setahun lebih aku kat sini aku tak ramai close friend. U know, kawan nak gi lunch, kawan seopis, sebab most of the time aku buat hal aku sendiri. Cuma masa tiga empat bulan sebelum dia resign aku rapat dengan dia.

Nurul dengan aku sebaya. So kadang2 aku share citer ngan dia masa kitorang kuar lunch. She’s a good buddy.

Saturday lepas aku keje, so Nurul pays us a visit and sementelah aku tanya pasal Salwa, arwah adik dia. Dengan rasa agak terkilan dia ada briefly citer pasal arwah. Masa akhir-akhir pemergian Salwa banyak benda benda misteri yang berlaku. Aku tak nak citer panjang kat sini. Tapi banyak pengajaran daripada citer dia ari tu. Dia ada jugak meluahkan yang dia agak terkilan sebab tak dapat bawak Salwa pergi berubat dekat ustaz etc. Tapi yang penting, arwah pergi dengan tenang dan aman.
Aku sedih dengar citer dia. Kalau betullah apa yang berlaku, kalau dia memang sakit pun kita redhakan pemergian dia. Dan kalau betul pun apa yang berlaku ke atas arwah adalah hasil buatan hasad dengki , kita doakan mereka diberi balasan yang setimpal dengan perbuatan mereka.

Kadang2 aku pelik kalau manusia ni yang bab dengki mendengki, cemburu melihat kelebihan orang lain. Sampai kadang2 aku terfikir sampai to the extend yang u know, nak buat orang jadi miserable, gila, sakit berbagai. Apa yang kau dapat? Puas hati? Tak ingat syurga neraka ke?

Untuk Nurul, bersabarlah. Ada hikmah disebaliknya, yang penting Tuhan lebih menyayangi dia. Ingatlah Allah maha mengetahui, Allah maha adil.

Al-Fatihah buat Nursalwa Zainol Abidin. Semoga rohmu dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. AMIN.

No comments:

Post a Comment